کار در ارتفاع؛ خطرات و نکات ایمنی


کار در ارتفاع یکی از متداول‌ترین فعالیت‌ها در صنایع مختلف است که با خطرات زیادی همراه می‌باشد. حوادث ناشی از سقوط از ارتفاع، یکی از علل اصلی حوادث و مرگ و میر در محیط کار محسوب می‌شوند. خوشبختانه انجام اقدامات ایمنی و آموزش مناسب، می‌تواند این خطرات را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

در این مقاله، به بررسی علل رایج بروز حوادث هنگام کار در ارتفاع پرداخته شده است و نکات ایمنی برای جلوگیری از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. آگاهی از خطرات مرتبط با این نوع فعالیت‌ها برای کارگران، ناظران و کارشناسان ایمنی بسیار حیاتی است، چرا که این آگاهی نه تنها به افزایش ایمنی کمک می‌کند بلکه به بهبود کارایی نیز کمک می‌کند.

کار در ارتفاع شامل هر فعالیتی است که خطر سقوط و ایجاد آسیب دیدگی را دربرداشته باشد، از جمله کارهای انجام شده روی نردبان، داربست، پشت بام یا سکوهای کاری. به علت ماهیت خاص این کارها که خطرات زیادی دارند، اطمینان از ایمنی افراد در انجام آنها امری بسیار حیاتی است.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • اهمیت درک علل رایج بروز حوادث
  • آمار مربوط به حوادث ناشی از کار در ارتفاع
  • شایع‌ترین علل بروز حادثه هنگام کار در ارتفاع
    • آموزش ناکافی
    • محافظت ناکافی در برابر سقوط
    • تجهیزات نگهدارنده‌ی ناکارآمد
    • سطح کار ناپایدار
    • اعمال بار یا فشار بیش از حد
    • ارزیابی ناکافی خطرات
    • استفاده نادرست از تجهیزات
    • شرایط آب و هوایی
    • ارتباط و هماهنگی ناکافی
    • خطای انسانی
  • نتیجه‌گیری

اهمیت و فواید شناخت علل رایج بروز حوادث هنگام کار در ارتفاع

شناخت علل شایع بروز حوادث برای جلوگیری از وقوع آنها ضروری است. در ادامه دلایل اهمیت این مسئله را مرور می‌کنیم.

  • پیشگیری: اولین مزیت شناخت دلایل بروز حادثه هنگام کار در ارتفاع، جلوگیری از رخ دادن آن است. به عنوان مثال اقداماتی مانند بررسی دوره‌ای تجهیزات می‌تواند از رخ دادن حوادث جلوگیری کند.
  • ایمنی: شناخت علل رایج بروز حوادث می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا اقدامات مناسبی را برای اطمینان از ایمنی انجام دهند. اجرای پروتکل‌های ایمنی، تهیه‌ی تجهیزات حفاظتی مناسب و آموزش کار با ماشین آلات برای کارکنان برخی از اقدامات پیشنهادی برای حفظ ایمنی می‌باشند.
  • صرفه جویی در هزینه: گاهی اوقات حوادث خیلی گران‌تر از آنچه فکر می‌کنیم تمام می‌شوند. هر حادثه‌ای که در کار رخ می‌دهد علاوه بر آسیب‌های جانی برای کارگر، ضررهای مالی زیادی را برای کارفرما به همراه دارد. افراد و سازمان‌ها با شناخت علل شایع حوادث می‌توانند اقداماتی را برای به حداقل رساندن خطر حوادث و صرفه جویی در هزینه‌های مالی و انسانی انجام دهند.
  • پیروی از قوانین: رعایت مقررارت ایمنی برای برخی صنایع الزامی است. سازمان‌ها می‌توانند با شناخت علل رایج بروز حوادث علاوه بر اطمینان از اجرای قوانین دچار مسائل حقوقی نشوند.
  • حفظ اعتبار: همه‌ی ما می‌دانیم که بروز حادثه در محل کار می‌تواند به شهرت یک سازمان آسیب برساند. این مسئله زمانی دردناک‌تر است که حادثه قابل پیشگیری بوده باشد. بدیهی است درک علل رایج بروز حوادث به سازمان‌ها کمک می‌کند اقدامات پیشگیرانه را دقیق‌تر اجرا کنند و با رعایت نکات ایمنی، شهرت خود را افزایش دهند.

شناخت علل رایج حوادث  برای پیشگیری از وقوع آنها، تضمین ایمنی، صرفه جویی در منابع، رعایت مقررات و حفظ شهرت سازمان ضروری است.

آمار مربوط به حوادث ناشی از کار در ارتفاع

متاسفانه حوادث مربوط به کار در ارتفاع در سراسر دنیا بسیار رایج هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سالانه بیش از یک میلیون نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. طبق گزارشات پزشکی قانونی و مرکز تحقیقات حفاظت فنی و بهداشت وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی، از میان کل حوادث ناشی از کار که در ایران رخ می‌دهند و منجر به مرگ می‌شوند، حدود 45% آنها مربوط به سقوط از ارتفاع است.

از سال 1367 تاکنون، سقوط از ارتفاع شایع‌ترین علت مرگ کارگران در محیط‌های کاری بوده است. بطوریکه حدودا از هر 10 مورد مرگ مرتبط با محل کار 3 مورد آنها به دلیل سقوط از ارتفاع بوده است.

تخمین زده می‌شود که سالانه بیش از 500000 نفر در اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهند و متاسفانه بسیاری از این مرگ و میرها در محل کار اتفاق می‌افتد.

توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از حوادث ناشی از کار در ارتفاع با اقدامات ایمنی و آموزش مناسب قابل پیشگیری هستند. کارفرمایان با انجام اقدامات احتیاطی درست مانند تهیه‌ی تجهیزات مناسب، انجام ارزیابی خطر و ارائه آموزش کافی می‌توانند به پیشگیری از حوادق و محافظت از کارگران خود در برابر آسیب کمک کنند.

شایع‌ترین علل بروز حوادث هنگام کار در ارتفاع

کار در ارتفاع با خطرات قابل توجهی همراه است و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است منجر به حوادث شدید شود. در این بخش 10 مورد از متداول‌ترین حوادث هنگام کار در ارتفاع جمع آوری شده است:

آموزش ناکافی

موقع کار در ارتفاع، حوادث می‌توانند منجر به عواقب شدیدی مثل آسیب دیدگی جدی یا حتی مرگ شوند. یکی از دلایل اصلی بروز این حوادث آموزش ناکافی است. هنگامی که کارگران به درستی آموزش ندیده باشند، ممکن است نتوانند خطرارت احتمالی را تشخیص دهند، از تجهیزات به درستی استفاده کنند یا اقدامات ایمنی را بطور موثر اجرا کنند. این مسئله بطور قابل توجهی خطر سقوط و احتمال بروز حوادث دیگر را افزایش می‌دهد. آموزش ناکافی می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله:

  • تاکید ناکافی روی اصول ایمنی: ممکن است کارفرمایان، آموزش ایمنی را به عنوان اولویت در نظر نگیرند، در نتیجه کارگران برای کار ایمن در ارتفاع آموزش کافی نمی‌بینند.
  • کمبود منابع آموزشی: کارگاه‌های کوچک و یا آنهایی که منابع مالی محدودی دارند، احتمالا به تجهیزات جامع آموزش، دوره‌های تخصصی و یا مدرسان حرفه‌ای دسترسی ندارند. این مسئله باعث می‌شود کارگران به درستی آموزش نبینند.
  • منابع آموزشی ناقص یا قدیمی: ممکن است کارگران در مقطعی، دوره‌ها‌ی آموزشی را گذرانده باشند. با اینحال احتمال دارد دوره‌های قبلی تمام موضوعات را پوشش نداده یا قدیمی بوده باشد که منجر به ایجاد شکاف در دانش و مهارت کارگر می‌شود.
  • آموزش متناقض: کارگران مختلف، سطوح متفاوتی از آموزش را دریافت می‌کنند که منجر به ناهماهنگی در دانش و مهارت اعضای تیم می‌شود.
  • اعتماد به نفس بیش از حد: بسیاری از کارگرانی که برای مدت‌ طولانی در ارتفاع کار کرده‌اند، بیش از حد به خود اطمینان دارند و اهمیت آموزش مداوم و شرکت در دوره‌های تکمیلی را فراموش می‌کنند.

کارفرمایان موظف هستند که مطمئن شوند کارگرانشان برای کار در ارتفاع آموزش‌های لازم را دیده‌اند. یک برنامه‌ی آموزشی جامع و مداوم به کارگران کمک‌ می‌کند دانش و مهارت‌هایی که برای ایمنی در انجام کارشان لازم دارند بدست آورند. این برنامه شامل آموزش تشخیص خطر، روش استفاده‌ی درست از تجهیزات و تاکید بر اجرای اقدامات ایمنی است.

لازم است کارفرمایان اجرای چنین برنامه‌هایی را برای کاهش خطر حوادث و ارتقای ایمنی محیط کار برای همه‌ی کارگران به عنوان اولویت در نظر بگیرند. ضمنا بروز کردن منظم آموزش‌ها برای اطمینان از حفظ دانش و مهارت در طول زمان هم ضروری است.

حفاظت ناکافی در برابر سقوط

فقدان تجهیزات محافظتی مناسب، به عنوان مثال نبود توری ایمنی یا نرده‌ی محافظ، خطر سقوط از ارتفاع را افزایش می‌دهد. حفاظت از سقوط هنگام کار در ارتفاع بسیار مهم است، چراکه سقوط می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شدید و یا حتی مرگ شود. حفاظت ناکافی در برابر سقوط به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، از جمله:

  • عدم شناسایی عوامل خطر آفرین: ممکن است کارفرمایان نتوانند تمام خطرات احتمالی سقوط را شناسایی کنند و در نتیجه تجهیزات مناسب برای حفاظت از سقوط فراهم نمی‌شود.
  • تجهیزات ناکافی: ممکن است تجهیزات محافظتی ارائه شده از نظر کمی یا کیفی برای محافظت از کارگران کافی نباشد.
  • نگهداری یا استفاده‌ی نادرست از تجهیزات: چناچه تجهیزات محافظتی درست استفاده نشوند، بی اثر هستند. به عنوان مثال اگر هارنس یا گاردریل درست وصل نشود هیچ تاثیری ندارد. علاوه بر این اگر از تجهیزات به اندازه‌ی کافی مراقبت نشود، عملکرد خود را از دست می‌دهند. مثلا هاررنس‌ها در صورت عدم مراقبت و تعمیر به موقع ممکن است دچار سایش و پارگی شوند.
  • فقدان برنامه ریزی مناسب: متاسفانه برخی کارفرمایان نسبت به نوع تجهیزات حفاظت از سقوط بی توجه هستند و به همین خاطر تجهیزاتی تهیه می‌کنند که نامناسب یا ناکافی است.
  • محدودیت‌های مالی: برخی کارفرمایان به دلیل محددویت‌های مالی مجبور می‌شوند هزینه‌ی کمتری برای تهیه‌ی تجهیزات ایمنی صرف کنند.

کارفرمایان باید حفاظت از کارگران در برابر سقوط را جدی بگیرند؛ عدم توجه به این مسئله می‌تواند عواقی شدید و یا حتی مرگباری را به همراه داشته باشد. کارفرمایان می‌بایست برای اطمینان از ایمنی کارگران، همواره محل کار را برای شناسایی هرگونه خطر احتمالی با دقت ارزیابی کنند. پس از تکمیل ارزیابی خطر، لازم است کارفرمایان:

  • تمامی تجهیزات حفاظتی لازم برای جلوگیری از سقوط را در اختیار کارگران قرار دهند.
  • تجهیزات حفاظتی را بطور منظم بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنند.
  • نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از تجهیزات ایمنی را به کارگران آموزش دهند.

اگر کارفرما هستید فراموش نکنید ایمنی کارگر اولویت اول شماست. هرگز برای کاهش هزینه آن را فدا نکنید. اگر کارگر هستید، مراقب ایمنی خود باشید و همواره از تجهیزات ایمنی به درستی استفاده کنید.

تجهیزات نگهدارنده‌ی ضعیف

استفاده از تجهیزات نگهدارنده‌ی ضعیف، به عنوان مثال نردبان، داربست یا تجهیزات حفاظت فردی آسیب دیده، با پشتیبانی و حفاظت ناکافی منجر به بروز حوادث ناشی از کار می‌شود. تجهیزات نگهدارنده‌ی ضعیف می‌توانند به دلایل زیر خطر آفرین بوده و منجر به بروز حادثه شوند:

  • عدم بازرسی: از آنجائیکه معمولا کارفرمایان و کارگران، قبل از کار، تجهیزات خود را بررسی نمی‌کنند احتمال دارد با استفاده از تجهیزات فرسوده یا آسیب دیده دچار حادثه شوند.
  • تعمیر و نگهداری ناکافی: ممکن است کارفرمایان از تجهیزات به خوبی مراقبت نکنند و به دلایلی مانند روغن کاری نکردن مفاصل، سفت نکردن پیج‌ها و تعویض نکردن قطعات فرسوده، متوجه خرابی یا آسیب دیدگی تجهیزات نشوند.
  • نگهداری تجهیزات در مکان نامناسب: تجهیزاتی که در مکان‌های نامناسب، به عنوان مثال محیط‌های مرطوب و اسیدی نگهداری می‌شوند مستعد آسیب دیدگی هستند و استفاده از آنها خطرناک است.
  • استفاده نادرست: برخی کارگران از تجهیزات درست استفاده‌ نمی‌کنند. به عنوان مثال عدم رعایت محدودیت‌های وزن روی نردبان یا داربست می‌تواند منجر به خرابی تجهیزات شود.
  • استهلاک: تجهیزاتی که خیلی قدیمی یا تاریخ گذشته هستند فاقد استانداردهای لازم ایمنی بوده و به مرور فرسوده می‌شوند. بنابراین استفاده از آنها بسیار خطرناک است.

کار در ارتفاع فعالیتی است که نیازمند تجهیزات مناسب و مطمئن است. استفاده از تجهیزات نامناسب و ضعیف می‌تواند منجر به حوادث جدی از جمله سقوط، جراحت و حتی مرگ شود. به منظور جلوگیری از چنین اتفاقی لازم است کارفرمایان کلیه‌ی ابزار و وسایل مورد استفاده‌ برای کار در ارتفاع را بررسی کرده و آنها را در محیطی استاندارد کنند و نسبت به تعویض اقلام آسیب دیده هرچه سریعتر اقدام کنند.

کارگران هم می‌بایست در مورد استفاده‌ی صحیح، بررسی و مراقبت از ابزار و وسایل کار آموزش دیده و تشخیص فرسودگی و آسیب دیدگی را یاد بگیرند. کارگران موظف هستند در صورت مشاهده‌ی فرسودگی و آسیب دیدگی در ابزار و تجهیزات ضمن دوری از آن، هرچه سریعتر سرپرست کارگاه را مطلع کنند. این اقدامات احتیاطی نقش موثری را در جلوگیری از بروز حوادث هنگام کار در ارتفاع ایفا می‌کنند.

ناپایداری سطوح کار

کار روی سطوح لغزنده، ناهموار یا ناپایدار می‌تواند منجر به سقوط و بروز حادثه شود. سطوح کاری ناپایدار می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند، از جمله:

  • عوامل محیطی: کار در ارتفاع در فضای باز به دلیل تاثیر شرایط آب و هوایی می‌تواند کارگران را در سطوح کاری ناپایداری قرار دهد.
  • شرایط سطح: سطوح ناهموار یا لغزنده، مثلا سطوح ترک خورده، سوراخ یا یخ زده می‌توانند کار در ارتفاع را ناپایدار کرده و خطر سقوط را افزایش دهند.
  • پشتیبانی ناکافی: برخی سطوح فضای کافی برای پشتیبانی از کارگر یا ابزار او را فراهم نکرده و در نتیجه ناپایدار و خطرناک هستند.
  • تجهیزات ایمنی نامناسب: تجهیزات که بطور ایمن مستقر نشده‌اند، به عنوان مثال نردبان یا داربست لق، می‌توانند با جابه جایی و حرکت ایمنی کارگر را به خطر انداخته و سطح کاری ناپایداری را برای او بوجود آورند.

کار کردن روی سطوح ناپایدار می‌تواند عواقبی مانند لغزش، سقوط و یا حتی مرگ را به همراه بیاورد. کارفرمایان موظفند ضمن ارزیابی محیط کار کارگران با تهیه‌ی تجهیزات مناسب مانند سکو و کفش ضد لغزش، اقدامات احتیاطی لازم را برای حفظ ثبات هنگام کار در ارتفاع فراهم کنند.

بدیهی است تمامی ابزار ایمنی فراهم شده می‌بایست به دقت و با ثبات نصب شده و بیش از حد مجاز بارگیری نشوند. این اقدامات با جلوگیری از لغزش و لیز خوردن کارگران تا حد زیادی مانع سقوط هنگام کار در ارتفاع خواهد شد.

صعود یا حمل بار بیش از حد

کارگرانی که در حین کار در ارتفاع، فاصله‌ی طولانی را طی می‌کنند یا وزن زیادی را حمل می‌کنند، ممکن است تعادل خود را از دست داده و سقوط کنند. پیمودن فاصله‌ی طولانی یا حمل بار زیاد می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • نبود تجهیزات کافی: تجهیزات بیش از حد کوتاه یا غیر مستحکم، کارگران را مجبور می‌کنند برای انجام وظیفه‌شان مسافت غیر مطمئنی را طی کنند. ضمن اینکه چنین تجهیزاتی پشتیبانی کافی برای حمل بار را نداشته و منجر به ناپایداری و سقوط خواهند شد.
  • استفاده نادرست از تجهیزات: بعضی از کارگران موقع استفاده از تجهیزات، نکات ایمنی را بدرستی رعایت نمی‌کنند. به عنوان مثال برای آنکه به ارتفاع بیشتری صعود کنند، روی پله‌های بالایی نردبان می‌ایستند و یا آنکه برای اتمام سریعتر کار وزن بیش از حد تحمل سکو یا داربست را همراه خود حمل می‌کنند.
  • فقدان برنامه ریزی: برخی کارفرمایان به دلیل عدم برنامه ریزی تجهیزات لازم برای انجام کار را فراهم نمی‌کنند. به دنبال این اتفاق، کارگران مجبور می‌شوند برای اتمام کار خود ابتکار به خرج داده یا زیاده روی کنند.
  • عجله یا چند وظیفگی: ممکن است کارگران برای انجام وظایف خود عجله به خرج دهند یا مجبور شوند چند وظیفه را در کنار هم به عهده بگیرند. این مسئله نه تنها دقت کار را کاهش می‌دهد بلکه به دلیل حمل بار بیش از اندازه یا طی کردن مسافت‌های طولانی منجر به بروز حادثه می‌شود.

کار کردن در ارتفاع، خطرناک است و اگر کارفرمایان یا کارگران اقدامات احتیاطی لازم را بکار نبرند، دچار عواقب جبران ناپذیری خواهند شد. بطور خاص، طی کردن مسافت‌های غیر استاندارد یا حمل بار بیش از حد توان می‌تواند منجر به سقوط، جراحت و حتی مرگ شود. به همین خاطر لازم است کارفرمایان زمان کافی برای اتمام پروژه را به دقت محاسبه کنند و مطمئن شوند قبل از شروع کار تمام تجهیزات مورد نیاط در اختیار کارگران قرار گرفته است.

ارزیابی ناقص خطرات

عدم شناسایی و نقصان ارزیابی خطرات احتمالی پیش از شروع کار می‌تواند منجر به بروز حوادث کاری ناشی از خطرات پیش بینی نشده شود. ارزیابی ناقص خطر می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • عدم آگاهی: ممکن است کارفرمایان یا کارگران، دانش و تخصص لازم برای شناسایی خطرات مربوط به کار در ارتفاع را نداشته باشند.
  • غرور: ممکن است کارفرمایان یا کارگران بیش از حد به توانایی خود ایمان داشته باشند و تصور کنند که کار در ارتفاع برای آنها عادی است. این مسئله باعث می‌شود خطرات احتمالی را در نظر نگیرند.
  • عدم مشورت با کارشناسان: ممکن است کارفرمایان برای شناسایی و ارزیابی خطرات احتمالی از کمک کارشناسان و متخصصان ایمنی استفاده نکنند.
  • ارزیابی سنتی یا ناقص: ممکن است ارزیابی خطرات بطور کامل انجام نشده باشد و یا در قدیم صورت گرفته باشد. این مسئله می‌تواند منجر به عدم شناسایی برخی خطرات یا برخورد نامناسب با حوادث شود.

هنگام کار در ارتفاع، لازم است کارفرمایان خطرات احتمالی را بطور جامع و درست بررسی کنند. اینکار علاوه بر تشخیص بموقع خطر، به کارفرما کمک می‌کند پروژه‌ را بدرستی مدیریت و اقدامات لازم برای حفظ ایمنی کارکنان را انجام دهد.

استفاده نادرست از تجهیزات

استفاده نادرست از تجهیزات و یا استفاده از تجهیزات درست برای اهداف نادرست خطر بروز حوادث را افزایش می‌دهد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • فقدان دانش یا آموزش: ممکن است کارگران آموزش کافی در مورد استفاده‌ی درست از تجهیزات را ندیده باشند و یا دانش لازم برای استفاده‌ی ایمن از تجهیزات را نداشته باشند.
  • کمبود تجهیزات: ممکن است کارفرما تجهیزات مناسب برای انجام کار مورد نظر را در دسترس کارگر قرار نداده باشد. این مسئله باعث می‌شود کارگران مجبور به استفاده از تجهیزاتی شوند که برای انجام کارشان مناسب یا ایمن نیست.
  • استفاده نادرست: ممکن است کارگران با عدم رعایت دستورالعمل‌های شرکت سازنده و یا عدم رعایت نکات ایمنی بطور نامناسبی از تجهیزات استفاده کنند.
  • نگهداری نادرست و عدم تعمیر ابزار: ممکن است تجهیزاتی که به درستی نگهداری نمی‌شوند، کارکرد خود را از دست داده و منجر به بروز حادثه شوند.

کار در ارتفاع خطرات بسیاری را به همراه دارد. اگر پروتکل‌های ایمنی به درستی رعایت نشوند می‌توانند منجر به عواقب جدی شوند. هر وسیله‌ای که استفاده می‌شود باید مناسب انجام آن کار باشد. استفاده‌ی نادرست از ابزار می‌تواند باعث شود کارگران تسلط روی کار خود را از دست داده و سقوط کنند.

شرایط آب و هوایی

شرایط نامساعد جوی، به عنوان مثال بادهای شدید و یا بارش برف و باران  می‌تواند کار در ارتفاع را با اختلال دید، لغزنده کردن سطوح و یا از کار انداختن تجهیزات خطرناک‌تر کند. شرایط آب و هوایی نامساعد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • تغییرات فصلی: شرایط جوی، بسته به فصل، می‌تواند بطور چشمگیری تغییر کند. به عنوان مثال بادهای شدید در فصل طوفان و یا برق و یخبندان در طول زمستان رایج‌تر است.
  • مکان: کار در ارتفاع در مکانهای جغرافیایی خاص مانند مناطق ساحلی می‌‌تواند کارگران را در معرض شرایط آب و هوایی سخت مانند باد شدید یا باران قرار دهد.
  • پیش بینی نادرست شرایط جوی: گاهی اوقات، وضعیت آب و هوا نادرست پیش بینی می‌شوند، در نتیجه حوادث احتمالی رخ می‌دهند.

از آنجائیکه عواقب کار کردن در شرایط جوی نامساعد می‌تواند شدید باشد، کارفرمایان موظف هستند شرایط آب و هوایی را از منابع موثق کنترل کرده و در صورت نامساعد بودن اوضاع جوی، زمان دیگری را برای انجام کار در نظر بگیرند.

عدم ارتباط و هماهنگی

ارتباط ضعیف با سرپرستان و یا عدم هماهنگی بین اعضای تیم می‌تواند منجر به سوء تفاهم، بکارگیری روش‌های نادرست و یا نادیده گرفتن عوامل خطر و در نتیجه بروز حوادث می‌شود. عدم ارتباط و هماهنگی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • فرهنگ کاری متفاوت: معمولا کارگرانی که در یکجا مشغول به کار هستند، دارای تابعیت و فرهنگ متفاوت بوده و در نتیجه سبک کاری و انتظارات متفاوتی دارند و گاهی اوقات این مسئله منجر به سوء تفاهم و درگیری می‌شود.
  • فقدان دستورالعمل‌های صریح: ممکن است سرپرستان دستورالعمل‌های روشنی را ارئه ندهند و یا تصور کنند که کارگران می‌دانند چه کاری باید انجام دهند. این مسئله می‌تواند منجر به سردرگمی یا اشتباه شود.
  • آموزش ناکافی: کارگرانی که به اندازه‌ی کافی در زمینه ارتباطات یا کار گروهی آموزش ندیده‌اند، به احتمال زیاد هنگام کار گروهی دچار مشکل می‌شوند.
  • کانال‌های ارتباطی ضعیف: ممکن است کارفرمایان کانال‌های ارتباطی کافی را در اختیار کارگران قرار نداده باشند. به عنوان مثال کمبود بی‌سیم می‌تواند منجر به اشکال در برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات شود.

وقتی صحبت از ایمنی در محل کار به میان می‌آید، فقدان ارتباط و عدم هماهنگی می‌تواند مخرب باشد. بدون راهنمایی روشن از سوی کارفرمایان، احتمال بروز حوادث، جراحات و حتی مرگ افزایش می‌یابد.

به منظور جلوگیری از چنین پیامدهایی، لازم است کارفرمایان علاوه بر ارائه‌ی دستورالعمل‌های صریح، با ایجاد کانال‌های ارتباطی مناسب از برقراری ارتباط بین کارکنان اطمینان حاصل کنند.

خطای انسانی

اشتباهات ساده، به عنوان مثال عدم اطمینان از ایمنی هارنس و یا قفل نکردن نردبان می‌تواند منجر به سقوط و سایر حوادث مربوط به کار در ارتفاع شوند. خطای انسانی می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • عدم تمرکز یا توجه: کارگرانی که خسته یا حواس پرت هستند ممکن است هنگام کار در ارتفاع اشتباه کنند.
  • فقدان آموزش یا تجربه: کارگرانی که به اندازه‌ی کافی آموزش ندیده‌اند و یا تجربه‌ی کافی ندارند، ممکن است هنگام کار در ارتفاع مرتکب خطا شوند.
  • اعتماد به نفس بیش از حد: بعضی از کارگرانی که سابقه‌ی کاری طولانی‌تری دارند به علت اعتماد به نفس بیش از حد، از رعایت پروتکل‌های ایمنی سر باز می‌زنند.
  • عجله یا انجام همزمان چند وظیفه: کارگرانی که در انجام وظایف خود عجله می‌کنند و یا سعی دارند چند وظیفه را در کنار یکدیگر به عهده بگیرند، اقدامات و رویه‌های ایمنی را نادیده می‌گیرند.

عواقب خطاهای انسانی می‌توانند شدید باشند؛ کارفرمایان می‌بایست علاوه بر ارائه‌ی آموزش‌های کافی، اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی را در اولویت کار قرار دهند. کارگران می‌بایست مشکلات و نگرانی‌های خود را به سرپرستان گزارش دهند و نحوه‌ی کار ایمن و موثر در ارتفاع را آموزش ببینند.

نتیجه گیری

بروز حادثه هنگام کار در ارتفاع، اتفاق رایجی است که می‌تواند منجر به آسیب دیدگی‌ جدی و یا حتی مرگ شود. کارگران و کارفرمایان می‌بایست برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی اقدامات ایمنی لازم را اجرا کنند. آموزش ناکافی، فقدان تجهیزات ایمنی مناسب، نگهداری نامناسب و نادرست از ابزار و تجهیزات و عدم ارزیابی خطرات برخی از شایع‌ترین علل بروز حوادث هنگام کار هستند.

کارفرمایان می‌توانند با شناخت دلایل حوادث و اجرای اقدامات ایمنی لازم، علاوه بر جلوگیری از بروز آنها نسبت به ایمنی کارگران خود مطمئن شوند. لازم به یادآوری است که هنگام کار در ارتفاع، همیشه ایمنی مقدم بر هر اولویت دیگری است.

مرکز تخصصی طب کار طب و صنعت پیروزی آماده ارائه انواع خدمات در زمینه سلامت شغلی است. در این مرکز علاوه بر انواع معاینات طب کار، خدمات سنجش آلاینده‌های محیط کار و مشاوره در زمینه تهیه وسایل حفاظت فردی نیز ارائه می‌شود. اگر نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید با کارشناسان مرکز تماس بگیرید. کارشناسان ما در ارائه خدمات مورد نیاز شما، راهنمایی کامل را ارائه می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *